Nyhetsbrev #0 (mars 2024) – En mall för kommande nyhetsbrev

Nyhetsbrev #0 (mars 2024) – En mall för kommande nyhetsbrev
En meningslös bild som jag lagt här mest för att känna efter om det känns meningsfullt att ha med en bild bara för att.

Copyriot II öppnar den 1 april som kombinerad blogg och nyhetsbrev. Som smygstart kommer snart en bloggpost som blickar tillbaks på den oftast trasiga bloggen Copyriot I.

Utöver vanliga bloggposter är tanken med Copyriot II att det i början av varje månad ska postas en sorts nyhetsbrev, som även går ut via e-post till alla som väljer att prenumerera. Att göra så är gratis och ger även möjligheten att kommentera på bloggen.

Nyhetsbrev #1 utkommer alltså den 1 april – på dagen 20 år efter första inlägget på Copyriot I. Detta är bara en skiss till vilka fasta avdelningar nyhetsbrevet är tänkt att innehålla. Kommentarer på det?

Nytt sen sist

En egocentrisk inledning om sådant som jag har gjort under den gångna månaden. Vilket oftast kommer betyda: länkar till texter som jag har publicerat i olika tidningar, alternativt här på Copyriot II. (Tanken är ju att det förutom månatligt nyhetsbrev kommer att, åtminstone vissa månader, postas ett par längre blogginlägg här. Har inte riktigt bestämt mig för om sådana bloggposter också ska mejlas ut till de som skrivit upp sig på nyhetsbrevet, eller om det räcker att de sedan länkas under denna rubrik.)

Lästips

Länkar till ett fåtal (kanske 2–5) artiklar som jag läst under den gångna månaden, med kort kommentar om innehållet. Kan vara allt från nyheter till politiska analyser eller artiklar i vetenskapliga tidskrifter, eller för den delen en ny bok där jag inte läst mycket mer än inledningen.

Poddtips

Eftersom jag numera ändå ägnar nåt tiotal timmar per månad åt att lyssna på poddar – på svenska, engelska och tyska – så kan jag lika gärna dela med mig av några anteckningar om innehållet i de som visade sig mest intressanta.

Musiktips

Jag kommer heller inte kunna avhålla mig från att varje månad tipsa om ny musik (eller musikkritik) som fångat mitt intresse. Med "ny" musik kan också åsyftas nya sätt att närma sig äldre musik. Tipsen kan även ta formen av mixtapes som jag spelat in i mitt sovrum. Men nej, Spotifylänkar kommer fortfarande inte på tal. Poängen med att tipsa varandra om musik är liksom att befria musikupptäckandet därifrån.

Indexkritiskt

Varje månad blir det någon kort kommentarer till aktuellt bruk av statistik, främst (men inte bara) rapportering av ekonomisk statistik, må det handla om tillväxten i Sverige eller den globala ojämlikheten. Ur indexkritiskt perspektiv frågas vad siffrorna egentligen mäter, hur de har tagits fram, och om det går att tänka sig andra sätt att närma sig saken.

Framöver

Tips om saker som är att vänta framöver. Exempelvis saker som händer i Stockholm under den närmaste månaden – eller om de nya musiksläpp som vi planerar med Vox Vulgaris.